Přeskočit na hlavní obsah

Prehistorie letectví 3: Raketové křeslo, vzdušná loď a letadlo poháněné párou

Mandarín Wan Hu a jeho raketový start v 16. století. Vzdušná loď Francisca de Lanu, která měla létat na vzduchoprázdno (1670). A první aerolinky v historii s dopravními letadly na parní pohon (1842), které nikdy nevzlétly...

1. Wan Hu (Wan Hoo) a raketové křeslo


Asi od 13. století Číňané nasazovali ve válkách (nejen) proti Mongolům bojové rakety. Již dříve používali zvláštní zbraně – šípy a kopí s připevněnou malou raketou. Po zapálení zápalné šňůry ve vhodném momentě vystřelili šíp (nebo hodili kopí) a raketový motor zvýšil rychlost, dolet i průbojnost střely.

Wan Hu

Mandarín Wan Hu (za dynastie Ming) si uvědomil potenciál nosné síly raket a dal si postavit jakousi plošinu, na níž ho – pohodlně usazeného v křesle – měla baterie raket vynést k nebesům. Podle některých zdrojů byla plošina doplněna dvěma lehkými draky jednoduché čínské konstrukce jako křídly. Snad něco na způsob raketoplánu :)

Pohonnou jednotku podivného stroje tvořilo údajně 47 raket. Startovací impuls celé sestavě měl dodat pozemní personál ručním zapálením raket. Výsledkem pokusu o start však byla mohutná exploze... Bez ohledu na to, zda jde o reálnou skutečnost nebo legendu, Wan Hu si takto vysloužil aby po něm pojmenovali kráter na odvrácené straně Měsíce.

2. Francisco de Lana a vzdušná loď


Jezuita Francisco de Lana (Francesco Lana de Terzi) byl učený mnich, fyzik a matematik. Vynález vývěvy (1650) a znalosti o vlastnostech vzduchoprázdna (vakua) ho inspirovali k návrhu neobyčejné vzdušné lodi. Trupem připomínala běžné lodě z řek a moří. Jeho plavidlo se však mělo vznést do vzduchu díky čtyřem koulím z tenoučkého měděného plechu, z nichž bude vyčerpán vzduch.

Teoreticky se návrh vzdušné lodě zdál být v pořádku. Jelikož vakuum je lehčí než vzduch, mělo by mít tendenci stoupat nahoru. Loď s posádkou by tak po uvolnění kotvících lan začala stoupat, přičemž by byla ovladatelná díky lodní plachtě na stožáru, případně veslováním :)

Vzdušná loď Francisca de Lanu

Úsměvný byl způsob, jakým de Lana navrhl vytvořit v nosných koulích vakuum. Naplnit je vodou, vodu pak vypustit a kohoutek bleskově uzavřít ihned po vypuštění vody... Neřešitelný problém sedmnáctého století bylo vyrobit vakuem plněné koule dostatečně lehké a zároveň pevné, aby vydržely tlak vzduchu z okolí aniž by je zmáčkl a slisoval.

  • Samotný princip nosných balonů lehčích než vzduch byl na svou dobu geniální.
  • De Lana ideově předstihl balón bratrů Montgolfierů o více než 100 let.

Jiný vzdělaný mnich (dominikán Josef Galien ve své knize z roku 1755) rozvinul nápad de Lanu do návrhu gigantického plátěného balónu, naplněného řidším vzduchem z vyšších vrstev atmosféry. Nosnost takového vzdušného plavidla odhadl na 4 miliony cestujících... Budoucnost létání však bude zcela jiná.

3. William S. Henson a dopravní letadlo na parní pohon


Anglický inženýr William Samuel Henson navrhl své letadlo v roce 1842 jako „lokomotivní aparát pro vzduch...“ se záměrem vybudovat v polovině 19. století parou poháněnou leteckou dopravu. Založil akciovou společnost Aerial Transit Company pro přepravu pošty, osob, nákladů a neúspěšně se pokusil získat potřebný kapitál (2000 liber) prodejem akcií.

Nepomohly ani lákavé propagační obrázky s lokomotivním aparátem letícím nad elegantně oblečenými dámami a pány. Akce se neprodali, a bez kapitálu nemohl Henson postavit a vyzkoušet své letadlo nazvané Aerial, podle jiných zdrojů Ariel (jméno anděla). Po technické stránce to byl detailně a s ohledem na 19. století moderně řešený stroj.


Úzký, vysoký trup letadla s uzavřenou kabinou a pevným podvozkem připomínal křížence námořní lodě a dostavníka z westernu. Byl to jednoplošník a hornoplošník. Obrovské obdélníkové křídlo mělo dosahovat rozpětí až 40 metrů, tedy téměř tolik jako dnešní Boeing 767. Hensonovo letadlo však mělo mít mnohem kratší trup s kabinou pro posádku a několik cestujících.


Křídlo s lehkou konstrukcí z dřevěných tyčí s napnutou tkaninou zpevňovaly důmyslně řešené drátové výztuhy. Rozměrné ocasní kormidlo na konci trupu bylo překvapivě moderním prvkem. Pohonnou jednotkou měl být parní stroj o výkonu cca 20 kW v trupu, dálkovým převodem pohánějící dvě protiběžné tlačné vrtule ve výřezu odtokové hrany křídla. Na bocích trupu nechyběly ani komíny pro parní stroj...


Henson s pomocí jiného známého průkopníka letectví – Johna Stringfellowa – postavil zmenšený a zjednodušený model svého letadla poháněného malým parním strojkem. Model s hmotností 72 kg a špatnou podélnou stabilitou však nepřinesl úspěch.

Hensonovo letadlo s příliš malým směrovým kormidlem by určitě trpělo i dalšími problémy. Vysoký trup a podvozek s úzkým rozchodem kol by udělali z každého startu a přistání riskantní záležitost. Zvláště při bočním větru a evidentně slabých manévrovacích vlastnostech letadla.

S udávanou předpokládanou hmotností cca 1500 kg (?), při rozpětí křídla 40 metrů (a velké nosné ploše křídla) připomíná Hensonovo letadlo spíše motorizovaný kluzák. Parní stroj jako pohonná jednotka by byl pro tak velký stroj zřejmě málo výkonný, a zejména příliš těžký. Základní technický koncept letadla však inženýr Henson vystihl přímo nadčasově.

Závislost na parní stroje brzdila v rozletu i dalších pionýrů letectví. Situaci změnily až benzínové motory = revoluční technologie, díky níž nakonec dosáhli úspěchu i bratři Wrightové se svým letadlem Flyer (1903).

Ale k tomu se dostaneme v některém z dalších článků na Blogikon.cz :)

Použitá a/nebo doporučená literatura a jiné zdroje:


  1. GAKOV Vladimir: Putování na stroji času. Praha, Lidové nakladatelství 1988.
  2. VANĚK Oldřich František: Plavba vzduchem. Rozhled po dosavadních projektech a pokusech. (Reprint knihy vydané roku 1888.) Praha, Grada Publishing 2013.
  3. NOVÁK Ladislav: Od draka k velkoletadlu. Praha, nakladatel Karel Synek 1938.
  4. SCOTT Phil: Nevšední letadla. Pokusy vzlétat před (a po) bratrech Wrightových. Praha, Naše vojsko 2007.
  5. GRANT, R. G.: Létání. 100 let aviatiky. Praha, Euromedia Group – Knižní klub 2003.
  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Wan_Hu
  7. https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/rocket/BottleRocket/13thru16.htm
  8. https://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/TRC/Rockets/history_of_rockets.html
  9. https://history.msfc.nasa.gov/rocketry/06.html
  10. https://mysticsciences.com/2016/09/29/475/
  11. https://www.yahoo.com/news/blogs/butterfinger-barmageddon-news-network/story-wan-hu-ming-dynasty-astronaut-232035763.html
  12. https://en.wikipedia.org/wiki/Wan-Hoo_(crater)
  13. https://en.wikipedia.org/wiki/Francesco_Lana_de_Terzi
  14. https://cs.wikipedia.org/wiki/Magdebursk%C3%A9_polokoule
  15. http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/stringfellow.html
  16. https://en.wikipedia.org/wiki/William_Samuel_Henson
  17. https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stringfellow
  18. http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Henson-Flyingmachine.html
  19. http://www.flyingmachines.org/hens.html
  20. https://www.youtube.com/watch?v=bn5cDWf6-Po&NR=1
  21. http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/stringfellow.html

Novinky e-mailem


A už vám neunikne žádný nový článek na téma HISTORIE = přihlašte se k odběru e-mailem:

Odebírat novinky

© Roman Plencner
Blogikon.cz
Kopírování a publikování obsahu z Blogikon.cz není dovoleno.

Těším se na vaše komentáře :)
Zásady zpracování osobních údajů.

Komentáře