Přeskočit na hlavní obsah

Zázvor a zdraví: Proč jsem si zázvor zamiloval :)

Zázvor (zázvor lékařský) a jeho největší tajemství. Od nákupních tipů přes léčebné účinky zázvoru až po skvělý zázvorový čaj...

Zázvor (Foto: Autor)

Úvodem: Který zázvor je nejlepší?


Čerstvý a sušený zázvor

Na obrázku je čerstvý zázvorový „kořen“. Ve skutečnosti je to zázvorový oddenek, ale akademické detaily přenecháme botanikem. Čerstvý zázvor a z něj vylisovaná zázvorová šťáva jsou nejúčinnější. Alternativou je mletý sušený zázvor, který je údajně méně účinný. Zdroj: [1].

  • Sušený mletý zázvor z obchodu většinou obsahuje oxid siřičitý/siřičitany. I proto je lepší používat čerstvý zázvorový kořen.

Čerstvý zázvor kupuji v běžném obchodu = ano, je to ten „obyčejný“, kuchyňský zázvor prodávaný jako koření.

Zázvorová šťáva

Zázvorovou šťávu si snadno vyrobíme doma v odšťavňovači, ale dá se i koupit. Asi nejlepší je 100% zázvorová šťáva natural od Wolfberry nebo BIO zázvorová šťáva 99,7% od The Ginger People. Taková zázvorová šťáva je pořádně silná, proto ji používáme v menších dávkách. Jeden litr šťávy = cca 4 kg zázvoru.

A co kandovaný zázvor?

Kvalitní kandovaný zázvor je skvělou vysokoenergetickou cukrovinkou (obsah cukru cca 75%, obsah zázvoru cca 25%). To přijde vhod na horské túře, při jiné fyzicky náročné aktivitě, nebo na povzbuzení vyčerpaného organismu.

Pokud si zamilujete kandovaný zázvor, kupujte si raději ten bez konzervantů. Sto gramů obsahuje cca 339 kcal/1 440 kJ energie. Já jsem si oblíbil kandovaný zázvor od dmBIO. Po většinu roku ale preferuji surový zázvorový kořen.

Zázvor a zdraví


Před pár lety jsem se – přepracovaný a pod stresem :) z podnikání – začal zajímat o způsoby posílení imunitního systému. Tehdy jsem „objevil“ vedle zdravější stravy, pravidelného cvičení a relaxace i zázvor. Od té doby ho máme doma pravidelně. A stálo to za to.

Zázvor je silný přírodní stimulant imunitního systému. Působí antivirově, antibakteriálně (včetně E. coli a salmonely) proti houbovitým onemocněním (kožním mykózám). Tlumí bolesti (i při migréně) a křeče, likviduje parazity (antihelmentikum), pomůže jako prevence nevolností a zvracení [1].

Zázvor prospívá cévám a krevnímu oběhu, snižuje krevní tlak, zlepšuje cirkulaci krve a prokrvení. Tlumí kašel a podporuje vyvolávání léčebného pocení. Pomáhá předcházet průjmům, nadýmání a plynatosti, ale i při horečkách a nechutenství. Zázvor je silně protizánětlivý [1].

Méně známé (mezi námi laiky) je, že zázvor má synergistické účinky = výrazně zvyšuje účinnost jiných látek (jiných léčivých rostlin, ale i farmaceutických produktů). Pomáhá detoxikovat organismus od těžkých kovů. Působí proti úzkosti a dokonce (směs zázvorového oleje + oleje z magnólie) se používá při léčbě depresí [1].

Kdy se zázvoru raději vyhnout?


Konzumace většího množství zázvoru není vhodná pro těhotné ženy a také může zhoršit žlučové kameny. Kromě toho sušený mletý zázvor (v prášku) může (zřídka) vést k pálení žáhy a nevolnosti (nauzea) [1].

Pokud máte i nejmenší pochybnosti nebo zdravotní problémy, poraďte se vždy se svým lékařem. Další informace o žádoucích i možných nežádoucích účincích zázvoru uvádí odborný slovenský web Akv.sk.

Jak zázvor konzumovat?


Čerstvý zázvorový kořen je jako potravina a koření součástí mnoha kuchařských receptů, od asijských jídel až po zázvorníky. Dá se ale konzumovat i bez úpravy, stačí si kousek zázvoru ukrojit, očistit a pomalu :) sníst. Nebo nastrouhat kousek zázvoru, zalít jako čaj a na závěr sníst cennou zázvorovou hmotu ze šálku.

Pokud zrovna nemáte čerstvý kořen, zázvorový čaj si uvaříte i ze sušeného mletého prášku. Je dobré mít nějaký zázvor vždy v zásobě, klidně i sušený. Sušený zázvorový prášek má sice nižší obsah gingerolů a dalších účinných látek jako čerstvý kořen, ale z něho připravený čaj rovněž spolehlivě pomáhá.

Skvělý je čaj z čerstvé zázvorové šťávy, s přídavkem 1 lžíce loučního medu, šťávou z limetky a špetkou kajenského pepře. Mimořádně účinná je čerstvě vylisovaná zázvorová šťáva [1].

Doporučená a / nebo použitá literatura a jiné zdroje:


  1. BUHNER, Stephen Harrod: Přírodní antibiotika. Alternativní způsob léčby. Praha, Euromedia Group 2015.
  2. BUKOVSKÝ, Igor: Návod na prežitie pre ženu. Bratislava, AKV – ambulancia klinickej výživy 2014.
  3. BUKOVSKÝ, Igor: Nová miniencyklopédia prírodnej liečby. Bratislava, AKV – ambulancia klinickej výživy 2014.
  4. HAIGH, Charlotte: 100 receptov na posilnenie imunity. Bratislava, Slovart 2008.
  5. JONÁŠ, Josef – KUCHAŘ, Jiří: Svět přírodních antibiotik. Tajné zbraně rostlin. 88 přírodních zdrojů pro prevenci i terapii virových, bakteriálních a plísňových infekci. Praha, Eminent 2014.
  6. https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1zvor
  7. http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=584
  8. https://primar.sme.sk/c/6808809/zazvor-je-zdravy-viac-ako-styri-gramy-denne-vsak-neuzivajte.html
  9. https://www.ulekare.cz/vyhledavani-u-lekare?search=z%C3%A1zvor
  10. https://www.stephenharrodbuhner.com/about/

Novinky e-mailem


A už vám neunikne žádný nový článek na téma ZDRAVÍ = přihlašte se k odběru e-mailem:

Odebírat novinky

© Roman Plencner
Nejsem lékař, nejsem léčitel ani guru, jen se zajímám o zdraví jako každý :)
Pokud máte zdravotní problémy, navštivte včas svého lékaře.
Kopírování a publikování obsahu z Blogikon.cz není dovoleno.

Těším se na vaše komentáře :)
Zásady zpracování osobních údajů.

Komentáře